
1 
 

The State of Georgian Media in the Last Decade – Progress, Stagnation and Regress 

Davit Kutidze1 

 

This October marked 10 years since the first peaceful change of government in the history of 

independent Georgia. This important precedent had raised hopes that the country’s path of democratic 

development would have become irreversible. Together with other fields, this progress should have been 

reflected on media freedom which is one of the major features of a democratic country.  

Prior to 2012, there have been numerous critical questions vis-à-vis the-then government in terms 

of media freedom. Under the United National Movement’s rule, a number of issues accumulated about 

limiting the freedom of speech in different forms, such as:  seizing TV channels from their owners in 

suspicious circumstances, sending riot police to Imedi TV and suspending its broadcast in 2007, ruling 

party’s control over the broadcasters of nationwide coverage across Georgia, physical violence against 

journalists and obstruction the performance of professional duties, including arrest of photographs under 

the charges of treason, difficult situation in terms of ads placement as companies paying for ads were 

giving preference to the government media which put other companies in unequal situation as well as 

sharp polarization of media environment in 2011-2012, etc.2 Indices of multiple international 

organizations about Georgia proved the existence of the abovementioned problems. For instance, 

according to the Reporters without Borders (RSF), out of 180 countries Georgia ranked 104th in terms of 

media freedom in 2012 whereas according to the Freedom House it was ranked 111st of 199 

countries/territorial entities.3  

As mentioned earlier, democratic change of government should have become an impetus for 

starting positive changes in terms of media freedom as well. Certainly, in the first years of the Georgian 

Dream’s rule there was a clear progress with respect to media freedom. However, this trend soon 

stopped, especially after the Georgian Dream won second term in power (with constitutional majority in 

the Parliament). In the third term of the Georgian Dream’s rule, media freedom in Georgia has been going 

downwards every year. In fact, there is a similar situation in terms of Georgia’s ranking positions in the 

world ratings. This is confirmed by the press freedom index of the Reporters without Borders (RSF). 

 
1 Research Institute Gnomon Wise, University of Georgia, e-mail: d.kutidze@ug.edu.ge  
2 Chimakadze, N (2018). How the media environment changed in Georgia over the last ten years? Media Checker. 
Accessible at: https://bit.ly/3TPExti (31.10.2022) 
3 Kutidze, D. (2020). Challenges for the Georgian Media – Missed Opportunity for an Irreversible Progress. Research 
Institute Gnomon Wise. Accessible at:  https://bit.ly/3DLOdzj (31.10.2022). 

mailto:d.kutidze@ug.edu.ge
https://bit.ly/3TPExti
https://bit.ly/3DLOdzj


2 
 

Graph 1:  Georgia in the RSF’s Press Freedom Index (2013-2020)4 

 

Source:  Reporters without Borders (RSF) 

The RSF uses seven criteria to measure media freedom. 5 These criteria are as follows: pluralism, 

media independence, general media environment and self-censorship, legislative framework, 

transparency of the institutions and procedures that affect the production of news and information, 

infrastructure that supports the production of news and information as well abuses and acts of violence 

against journalists. The data is collected by surveying media workers in the countries as well as the number 

of abuses and acts of violence against journalists in a specific country during a reporting period is also 

taken into account. General index of media freedom is measured based on these seven indicators and 

countries are given scores ranging from 0 to 100, with 100 being the best possible score and 0 the worst. 

According to the index, 85-100 points is considered as a good situation for the media of a specific country, 

75-85 points denote satisfactory situation, 65-75 signals problematic situation whereas 45-65 points 

stands for difficult situation and 0-45 points is for very serious situation, respectively. The index of a 

 
4 The index showed at this graph has been in place since 2002. However, since point award methodology was 
changed to a certain extent in 2013, graph includes figures from 2013.  
5 Reporters Without Borders (RSF). Media Freedom Index Methodology. Accessible at: https://bit.ly/3NkRJ70 
(31.10.2022). 

69.91
70.22

72.3 72.04 72.24 72.66 71.02 71.41 71.36

59.3

100 84 69 64 64 61 60 60 60 89

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022

Georgia in the RSF's Press Freedom Index 
2013-2022

Points World Rank

https://bit.ly/3NkRJ70


3 
 

specific year mostly reflects events that took place in a country during the previous year (for instance 

points for 2022 is a result of measuring events that occurred in 2021).6 

As we see on Graph 1, degree of media freedom became better in 2013-2015. In addition, 

Georgia’s position vis-à-vis other world countries also improved. However, this progress has slowed down 

in the following years. In 2022, however, there is a sharp drop both in terms of points and world ranking 

position. At the same time, Georgia’s media environment quality deteriorated so drastically that the 

country ended up in a group of countries which are considered to have a very serious situation in terms 

of media freedom (0-45 points).  

The index of the International Research and Exchanges Board also shows the similar trend. It is 

noteworthy that before 2021 IREX also published Media Sustainability Index which was replaced in 2021 

by the Vibrant Information Barometer (VIBE).7 However, data of the previous years was adjusted in a way 

to make comparison in time prism possible. 

Graph 2:  Georgia’s Indicators in the IREX’s Vibrant Information Barometer (2001-2022) 

 

Source:  International Research and Exchanges Board (IREX) 

 
6 However, when state of media freedom drastically changes in a country from the end of the reporting period 
until the publication of a respective index, data is updated in view of recent events. This particular procedure was 
applied to Russia, Ukraine and Mali for the purposes of 2022 index.  
7 International Research & Exchanges Board (IREX). Media Sustainability Index (MSI). Accessible at: 
https://bit.ly/3NpiaJ2 (31.10.2022). 

18
17

20
21

22
24

21
19

18
19 19

22

26
25

24
23 23 23

19
17

2001 2002 2003 2004 2005 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2021 2022

Georgia’s Indicators in the IREX’s Vibrant Information Batometer 

(2001-2022)

Points

https://bit.ly/3NpiaJ2


4 
 

Measurements of Vibrant Information Barometer are based on four main principles:8 1. 

Information quality, 2. Multiple channels of information, 3. Information consumption and engagement, 4. 

Transformative actions. In turn, these principles are further divided into 20 indicators and incorporate all 

those important aspects needed for free and smooth functioning of the media. The lowest score of this 

index is zero whereas the highest is 40. A media environment within the range of 31-40 points is 

considered as highly vibrant which means the system is successful whereas high-quality and fact-based 

information is widely available. Somewhat vibrant stable media information is within the margins of 21-

30 points although some shortcomings persist. The countries which garner 11-20 points are assessed as 

having Slightly Vibrant, weaker information system and 0-10 points are given to such information 

environment which is Not at all Vibrant and remains moribund. Georgia is included in the category of 

countries with slightly vibrant systems. Prior to 2021, Georgia was meeting criteria of somewhat vibrant 

system’s criteria which is one step above and is another illustration of the last year’s negative trends. 

Similar to the RSF index, VIBE’s index position also reflects events that took place in the previous year (for 

instance points for 2022 is based on the assessment of 2021 events).  

This index, provided by the IREX, also indicates improvement in media freedom during 2013-2015, 

followed by subsequent stagnation and drastically negative outcomes of 2021-2022. Below we will discuss 

what caused such a decline in the past years and offer a detailed overview of the state of media from 

2012 until the present day as well as those major positive/negative events that unfolded over the course 

of this decade. 

 

Important Facts of the Last Decade Affecting Georgia’s Media Environment  

By the end of 2012, merely two weeks after the 1 October Parliamentary Elections, TV Imedi which 

after infamous events of 2007 and death of Badri Patarkatsishvili (in suspicious circumstances) 9 ended up 

in the hands of Mr. Patarkatsishvili’s relative Joseph Kay, was restored to its initial owners, Patarkatsishvili 

family10 under the deal between the previous and current owners. Prior to this event, Imedi was controlled 

by the people affiliated with the former government and pursued markedly pro-government editorial 

policy. 

 
8 International Research & Exchanges Board (IREX). Vibrant Information Barometer. Accessible at: 
https://bit.ly/3FuG0AS (31.10.2022). 
9 International Research & Exchanges Board (IREX). (2013). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3Nng5NA (31.10.2022). 
10 Netgazeti (16 October, 2013). ‘Imedi’ returns to Patarkatsishvili family. Accessible at: https://bit.ly/3sLSwEG 
(31.10.2022). 

https://bit.ly/3FuG0AS
https://bit.ly/3Nng5NA
https://bit.ly/3sLSwEG


5 
 

2013 – As opposed to the previous years, 2013 was a particularly outstanding period in terms of 

improvement of media freedom. The government’s control over the broadcasting media became weaker 

and general media environment became less polarized. In addition, amendments to the Law on 

Broadcasting which made funding for the Channel One of the Public Broadcaster as well as Adjara TV more 

transparent was lauded as an important step forward. The rule of staffing of the Public Broadcaster’s 

Board of Trustees was also improved, aimed to increase the degree of independence of those media 

entities. 11 Amendments to the Election Code of Georgia and ensuring guaranteed presence of media 

within the polling stations was another important occurrence of 2013. 12 In the same year, in line with the 

Prime Minister Ivanishvili’s decree, regulations on providing the public information were also modified 

and government agencies were instructed to publish documents proactively on their websites and 

officially admit electronically submitted requests for information.  “The international media monitors 

concluded during 2013 Presidential Elections that influence of political parties and figures on two major 

private broadcasters – Rustavi 2 and Imedi – was no longer discernible and currently these companies 

were more focused on production of competitive editorial materials”. 13 The Channel Nine, owned by 

Bidzina Ivanishvili, was closed down in 2013 and its frequency was given to the GDS, entertaining TV 

channel owned by Bera Ivanishvili.   

Together with positive changes, there were also several controversial events in 2013. In particular, 

one month before the Presidential Elections, Acting Director of the Public Broadcaster cancelled two 

political talk-shows. The anchors of those talk-shows – Eka Kvesitadze and Davit Paitchadze – were 

affiliated with the United National Movement and therefore this decision was considered to be politically 

motivated. Yet another important occurrence of 2013 was leaking of footage showing private life of TV 

Obiektivi’s journalist through the internet. The journalist who featured in that footage blamed the high-

ranking public officials in fabrication and dissemination of the footage and as a result, the first Deputy 

Minister of Internal Affairs, Gela Khvedelidze, was removed from his position and detained under the 

charges of infringement of right to respect private life, although later he was released on bail. 14 In 2013, 

 
11 Civil.ge, (1 June, 2013). Parliament Confirms Amendments to Law on Broadcasting. Accessible at: 
https://bit.ly/3SRD1FG (31.10.2022). 
12 International Research & Exchanges Board (IREX). (2014). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3sIeiZW (31.10.2022). 
13 Chimakadze, N (2018). How the media environment changed in Georgia over the last ten years? Media Checker. 
Accessible at: https://bit.ly/3TPExti (31.10.2022). 
14 International Research & Exchanges Board (IREX). (2014). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3sIeiZW (31.10.2022). 

https://bit.ly/3SRD1FG
https://bit.ly/3sIeiZW
https://bit.ly/3TPExti
https://bit.ly/3sIeiZW


6 
 

both the Georgian Dream and United National Movement sought to gain influence over the Public 

Broadcaster which led to the crisis of governance there. 15  

2014 – After nearly two years since the change of the government and less than one year since 

the Presidential Elections, Georgian media started to tremble again in 2014. Despite hopes of the media 

workers, improvements in the field of media were stalled, although there was no sharp deterioration of 

situation either. At the same time, according to the assessments of the media professionals and scholars, 

quality of journalist production has improved as compared to the previous years. 16 Of note is that it was 

2014 when certain positive steps were taken towards moving Georgia onto digital broadcasting with 

Government of Georgia adopting Digital Switchover Strategy and recommendations on 7 February 2014.17 

At the initiative of the Government of Georgia, a number of important legislative changes aimed 

at improvement of media environment was implemented in 2014, albeit without practical results. For 

instance, the amendments kept clandestine surveillance practice in place and relevant authorities kept 

right to access tele-communication networks. In addition, political influence on media was still 

problematic. Furthermore, implementation of the rule of election Public Broadcaster’s Board of Trustees 

was hindered, possibly indicating political motives. At the end of the year, 20 journalists left private TV 

channel Meastro, including Nino Zhizhilashvili, the head of news section and anchor of main analytical 

talk-show. This fact illustrated changes in TV Maestro’s editorial policy and interference in its 

independence.  

On 31 October 2014, the Parliament of Georgia adopted the law on regulating social advertising. 

In accordance with the amendments, private broadcasters became obliged to place 90 seconds long social 

advertisements for free in every three hours. However, media workers opined that with these changes, 

Georgian National Communications Commission (GNCC) was given excessive control over the 

broadcasters as well and definition of a social advertisement was also quite vague. These and other 

legislative regulations posed a threat to the stability of ads-generated income for the broadcasters. 18  

2015 – One year prior to the important Parliamentary Elections, tremors in the Georgian media 

became more intense. This year marked launching a court case against Rustavi 2 – critical of the 

government TV channel – which sparked doubts about the government’s interference in the media. The 

 
15 Human Rights Centre (2014). Georgian Media in Transitional Period (2012-2014). Accessible at: 
https://bit.ly/3zuK3JY (31.10.2022). 
16 International Research & Exchanges Board (IREX). (2015). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3TQ7MMx (31.10.2022). 
17 Transparency International Georgia (2014). Introducing digital terrestrial TV in Georgia – everything you need to 
know about government’s switchover strategy. Accessible at: https://bit.ly/3zttiOY (31.10.2022). 
18 International Research & Exchanges Board (IREX). (2015). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3TQ7MMx (31.10.2022). 

https://bit.ly/3zuK3JY
https://bit.ly/3TQ7MMx
https://bit.ly/3zttiOY
https://bit.ly/3TQ7MMx


7 
 

former owner of the TV channel, Kibar Khalvashvi, stated that in 2006 the-then Government of Georgia 

forced him to relinquish rights on the company. Of note is that Kibar Khalvashi also became owner of 

shares of Rustavi 2 in dubious circumstances. 19 The Georgian Dream government denied any links with 

this dispute and referred to it as a “dispute between two private companies”. However, despite legal 

arguments provided by this or that party, dispute over Rustavi 2 which launched in 2015 put a huge 

question mark to the stable advancement of media freedom in the country. This has become an extremely 

important issue after court ruled that temporary manager should be appointed in Rustavi 2. 20 The dispute 

about ownership of Rustavi 2 continued in the subsequent years and different court chambers, all the way 

through to the European Court of Human Rights. Therefore, we will raise this issue many times in the 

following pages.  

Despite the abovementioned fact, Georgia’s media environment in 2015 was still one of the freest 

in the region, although practical implementation of legally guaranteed mechanisms of freedom of speech 

still remained a problem. Digital switchover process in 2015 was rather effectively carried out, 21 bar 

certain shortcomings. Eventually, digital switchover increased Georgian public’s availability of 

information. 22  

In 2015, amendments were made to the Law on Broadcasting to define precise intervals of 

placement of ads or tele-shopping. As claimed by the Government of Georgia, adoption of those 

amendments was precipitated by the European Union’s directive. However, it turned out that 

enforcement of those amendments in 2015 was not required by the European Union’s directive as well as 

it did not demand such tight regulations which was envisaged by the amendments offered by the 

authorities. 23 What is more, these amendments affected already scarce ads-generated incomes of the 

broadcasters which eventually had a negative impact on media’s financial independence. 24  It should also 

be added vis-à-vis 2015 that the anti-Western propaganda started to become increasingly vocal in the 

Georgian media environment. 25  

 
19 Pertaia, L. (24 July 2019). Everything you need to know about the case of Rustavi 2. Netgazeti. Accessible at: 
https://bit.ly/3zwRwbn (31.10.2022). 
20 Kevanishvili, E. (6 November 2015). Temporary Management in Rustavi 2. Radio Freedom. Accessible at: 
https://bit.ly/3WfxPyu (31.10.2022). 
21 International Research & Exchanges Board (IREX). (2016). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3Nj0RsZ (31.10.2022). 
22 GNCC. (25 March, 2015). What should we know about digital broadcasting. Accessible at: https://bit.ly/3sI4Ohp 
(31.10.2022). 
23 Jikia, T. (13 February, 2015). Davit Bakradze says that amendments to the Law on Advertising are not an 
immediate necessity. FactCheck Georgia. Accessible at: https://bit.ly/3D8nZ8Z (31.10.2022). 
24 GNCC (2016). Annual Report 2016. Accessible at: https://bit.ly/3Njc8cR (31.10.2022). 
25 Media Development Foundation (MDF), (2016). Anti-Western Propaganda. Accessible at: https://bit.ly/3SPAewP 
(31.10.2022). 

https://bit.ly/3zwRwbn
https://bit.ly/3WfxPyu
https://bit.ly/3Nj0RsZ
https://bit.ly/3sI4Ohp
https://bit.ly/3D8nZ8Z
https://bit.ly/3Njc8cR
https://bit.ly/3SPAewP


8 
 

2016 – During the Parliamentary Elections year, together with rising political tensions in the 

country, media environment also became more polarized. In addition, many challenges from the previous 

years persisted and some of them even worsened, as independence of certain media agencies was further 

undermined by suspicious contacts with the authorities. In addition, some of the mouthpiece of the 

Kremlin propaganda, such as TV Obiektivi, became more active and the political party spawned from that 

TV channel, named as the Alliance of Patriots of Georgia, passed electoral threshold to gain seats in the 

new parliament. Finally, situation worsened in terms of diversity of news sources and media 

management.26  

The high-profile case of Rustavi 2 continued over the course of 2016 is different court instances. 

In addition, ownership dispute was also launched with respect to Maestro TV channel. Since 2016, TV 

Maestro was handed over to new managers and control package of the company was acquired by Giorgi 

Gachechiladze, known as “Utsnobi” (The Unknown). 27  

In 2016, during the pre-election period, some in the public blamed GNCC for employing “selective 

approach” vis-à-vis the broadcasters. In particular, on the ground of violation of rules of coverage of 

election campaign’s different aspects, the administrative body issued fines against critical of the 

authorities Rustavi 2 and Tabula whereas used only warning in case of Public Broadcaster, GDS and TV 

Obiektivi. 28   

In 2016, several public figures, including critical of the government journalist Inga Grigolia, were 

threatened with publication of footage of personal life. 29  That year, particularly during the election day, 

there were facts of obstruction of journalistic works when journalists of GDS, Rustavi 2 and Iberia were 

abused and their cameras were destroyed. According to the assessment of the media workers and 

scholars, in 2016 media became even more polarized as compared to the previous years [under the 

Georgian Dream’s rule]. 30 

2017 was an outstanding year because of a fact that turned out to be equally shocking for the 

Georgian media and the others. On 29 May 2017, Azerbaijani journalist and civic activist Afghan Mukhtarli 

 
26 International Research & Exchanges Board (IREX). (2017). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3No4T3b (31.10.2022). 
27 Giunashvili, G. (9 September, 2016). Former employees of “Mastro” to receive compensations from the 
company. Netgazeti. Accessible at: https://bit.ly/3Uatgn7 (31.10.2022). 
28 International Research & Exchanges Board (IREX). (2017). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3No4T3b (31.10.2022). 
29 Institute for Development of Freedom of Information (IDFI). Secret Surveillance in Georgia: 2015-2016. 
Accessible at: https://bit.ly/3NnkMXI (31.10.2022). 
30 International Research & Exchanges Board (IREX). (2017). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3No4T3b (31.10.2022). 

https://bit.ly/3No4T3b
https://bit.ly/3Uatgn7
https://bit.ly/3No4T3b
https://bit.ly/3NnkMXI
https://bit.ly/3No4T3b


9 
 

disappeared in one of Tbilisi’s central avenues. Later, it was reported that the journalist had been detained 

in Azerbaijan. As stated by Afghan Mukhtarli’s lawyer, the journalist was detained near his apartment in 

Tbilisi, had his hands tied and was physically abused by some unknown persons. As per Mukhtarli’s 

assumption, abductors were officers of the Georgian special services. According to the lawyer, his client 

had a bag put over his head and was driven for two hours at unknown directions, changing the car twice 

in the process. In the third car, he was already surrounded by Azerbaijani-speaking individuals. 31 This fact 

prompted swift and harsh criticism across the international community32  and Georgia’s image which was 

previously considered as a shelter for Azerbaijani dissidents and safe country for journalists was severely 

tarnished. 33  

In 2017 problems with respect to financial independence and sustainability of the media outlets 

still persisted. In addition, trend of polarization, manifested in 2016, continued to intensify whereas Public 

Broadcaster and GNCC which are funded by the state budget to serve public interests continued to attract 

doubts about being loyal to the government. 34 From January 2017, Vasil Maghlaperidze, who used to 

work in the management team of GDS and Channel Nine, 35 owned by Ivanishvili family, became Director 

of the Channel One of the Public Broadcaster. In June, Radio Freedom’s two broadcasts “Red Zone” and 

“Interview” which ran for years36 were shut down on Channel One of the Public Broadcaster. Afterwards, 

for some time, these broadcasts were aired at Adjara TV. In addition, Channel one of the Public 

Broadcaster hired former and current employees of GDS who previously were used to be anchors at talk-

show 203037 founded by Bidzina Ivanishvili. Of note is that from January 2017, GDS joined media holding 

TeleImedi which also consists of other pro-government TV channels – Imedi and Maestro. 38 The court 

dispute and uncertainty over the future of Rustavi 2 still persisted.  

In October 2017, GNCC unveiled draft amendments to the Law of Georgia on Broadcasting which 

envisaged obligation of broadcasters to verify pre-election opinion poll results. Given the GNCC’s 

authority to fine a broadcaster for this or that violation, media workers perceived this initiative as an 

 
31 Ketsbaia, T. (6 June 2017). How is it possible to disappear in Tbilisi and find yourself in Azerbaijan? FactCheck 
Georgia. Accessible at: https://bit.ly/3TOkvzf (31.10.2022). 
32 Reporters Without Borders (RSF), (31 May 2017). Azerbaijani journalist abducted in Georgia, taken to Azerbaijan. 
Accessible at: https://bit.ly/3zze23d (31.10.2022). 
33 International Research & Exchanges Board (IREX). (2018). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3sN3daa (31.10.2022). 
34 Ibid.  
35 Channel One. Vasil Maghlaperidze – Resume. Accessible at: https://bit.ly/3NjdZyl (31.10.2022). 
36 Meparishvili, M. (13 June 2017). “Red Zone” and Salome Asatiani’s “Interview” will no longer be aired on Public 
Broadcaster. Netgazeti. Accessible at: https://bit.ly/3SRHo3y (31.10.2022). 
37 International Research & Exchanges Board (IREX). (2018). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3sN3daa (31.10.2022). 
38 Transparency International Georgia, (2020). Georgian Media Environment in 2016-2020. Accessible at: 
https://bit.ly/3DN8Qv9 (31.10.2022). 

https://bit.ly/3TOkvzf
https://bit.ly/3zze23d
https://bit.ly/3sN3daa
https://bit.ly/3NjdZyl
https://bit.ly/3SRHo3y
https://bit.ly/3sN3daa
https://bit.ly/3DN8Qv9


10 
 

attempt to create one additional instrument of control over the critical media39. Of further note is that 

the above-mentioned law still has not come into force.  

2018 – In view of autumn presidential elections and other political events, that year was rather 

tense for the media as well. In accordance with the assessment of media workers and monitors, there 

were more assaults against journalists, including physical assaults, as compared to the previous years. 

Journalists became victims of different types of attacks by far-right actors who have openly pro-Russian 

stances. One of such facts was gathering far-right groups near Rustavi 2 when they verbally abused 

journalist Giorgi Gabunia because he mentioned Christ when making a joke about Bidzina Ivanishvili. In 

addition, the rhetoric of the Government of Georgia vis-à-vis Rustavi 2 became more hostile, as the high-

ranking public figures blamed the TV channels for distorting the reality and promoting false information. 

In addition, dispute over the ownership of Rustavi 2 continued but this time as part of European Court of 

Human Rights’ legal process. 40  

In 2018 there were attempts to impose tighter regulations against freedom of speech and 

expression. One group of the MPs initiated bringing criminal responsibility for “offending   religious 

sentiments”.41 In addition, GNCC’s draft law on hate speech was also initiated to move the latter from 

self-regulation to regulated framework. The leverage of enforcement this regulation was to be handed 

over to the GNCC. 42 These initiatives have not been transformed into laws. However, in February 2018, 

amendments to the Law on Broadcasting were put into force and according to those amendments limits 

on commercial advertising and sponsorship on air on Public Broadcaster was decreased to a minimum. 

Therefore, the Public Broadcaster, which already gets funded by the state budget and has its finances 

growing proportionally to the GDP was allowed to earn additional ad-generated revenues. According to 

the assessment of some Georgian-based NGOs, these amendments posed risks to the accountability and 

transparency of the Public Broadcaster and contributed to higher risks of corruption. In addition, media 

workers claimed that it hurt commercial TV channels, in particular regional smaller channels as 

amendments put them into unequal position vis-à-vis the Public Broadcaster. 43  

 
39 International Research & Exchanges Board (IREX). (2018). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3sN3daa (31.10.2022). 
40 International Research & Exchanges Board (IREX). (2019). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3zT3Bb9 (31.10.2022). 
41 Ibid.  
42 Kutidze, D., Gurgenashvili, I. (2020). “Limiting Freedom of Expression in the Name of Fighting Hate Speech?!” 
Research Institute Gnomon Wise. Accessible at: https://bit.ly/3Wg0Z0h (31.10.2022). 
43 Absandze, T. (29 December 2017). “Commercia” Public Broadcaster. FactCheck Georgia. Accessible at: 
https://bit.ly/3U71k3C (31.10.2022). 

https://bit.ly/3sN3daa
https://bit.ly/3zT3Bb9
https://bit.ly/3Wg0Z0h
https://bit.ly/3U71k3C


11 
 

In 2018, Georgian media was afflicted by some persisting problems which even deepened in some 

aspects and are as follows: journalists’ access to public information, financial and infrastructural problems 

of the media outlets, professional coverage of the issues, etc. 44  

2019 – Similar to the previous year, there were massive political tensions and polarization in 2019 

as well which was duly reflected on media. The political turbulence reached its peak on 19 June 2019 

when people rallied after the Russian State Duma member, Sergey Gavrilov, appeared in the Parliament 

of Georgia (Gavrilov was invited in the Parliament as part of session of inter-parliamentary assembly on 

orthodoxy). During the night of 20 June when some of protesters tried to enter the premises of 

Parliament, riot police started to disperse the rally with special equipment. 45 As a result of these events, 

over 30 journalists were injured, including some who were hit by rubber bullets. Two journalists sought 

immediate surgical intervention. Johann Bihr, the head of RSF’s Eastern Europe and Central Asia desk, said 

that the “media have been subjected to unacceptable violence”. 46 Although there were multiple facts of 

injuring journalists during the crackdown, none of them were able to obtain the status of victim in 2019 

and some appealed to the European Court of Human Rights in this regard. 47  

2019 was decisive for years-long dispute over the ownership of Rustavi 2. On 18 July 2019, in line 

with the European Court of Human Rights ruling, Kibar Khalvashi became the owner. After this ruling, 

international organizations working in the field of media called on the owner to ensure editorial 

independence and refrain from firing the journalists. 48 Nevertheless, Kibar Khalvashi ousted Director of 

Rustavi 2 Nika Gvaramia and appointed Paata Salia, his lawyer, in his stead. After changes in Rustavi 2 

ownership, the new General Director fired some of the leading journalists. This decision sparked protest 

among many journalists and eventually over 60 journalists left the TV channel. Some of the former 

journalists of Rustavi 2 started to work either for Mtavari Arkhi, new TV channel founded by the former 

Director General Nika Gvaramia or TV Formula, also a newly established broadcaster. 49  Therefore, despite 

all legal practicalities of the case, eventually an editorial policy of a TV channel critical of the government 

changed in 2019.  

 
44 International Research & Exchanges Board (IREX). (2019). Media Sustainability Index. Accessible at: 
https://bit.ly/3zT3Bb9 (31.10.2022). 
45 Social Justice Centre (2020). One Year Since 20-21 June Events. Accessible at: https://bit.ly/3TXnGVx 
(31.10.2022). 
46 Reporters Without Borders (RSF), (22 June, 2019). Many journalists injured during protest outside Georgian 
parliament. Accessible at: https://bit.ly/3gWHAS7 (31.10.2022). 
47 Gugulashvili, M. (20 June 2020). Uninvestigated cases of journalists injured on 20 June and lawsuits in 
Strasbourg. Media Checker. Accessible at: https://bit.ly/3FxX890 (31.10.2022). 
48 Reporters Without Borders (RSF), (24 July, 2019). Media pluralism must be preserved in Georgia, RSF says. 
Accessible at: https://bit.ly/3Wl1YMX (31.10.2022). 
49 Transparency International Georgia, (2020). Georgian Media Environment in 2016-2020. Accessible at: 
https://bit.ly/3DN8Qv9 (31.10.2022).  

https://bit.ly/3zT3Bb9
https://bit.ly/3TXnGVx
https://bit.ly/3gWHAS7
https://bit.ly/3FxX890
https://bit.ly/3Wl1YMX
https://bit.ly/3DN8Qv9


12 
 

In 2019, Prosecutor’s Office pressed charges against the former Director of Rustavi 2 and founder 

of Mtavari Arkhi, Nika Gvaramia, on the ground of “abusing administrative and representative 

authority”.50  

2020 – As for every other field, pandemic 2020 turned out to be particularly hard for the 

journalists as well. In view of global economic downturn, including economic decline in Georgia, financial 

sustainability of the Georgian media was also dealt a heavy blow. Against the backdrop of rapidly surging 

COVID-19, online disinformation and myths posed a particular problem. In addition, anti-Western 

propaganda continued to be an important challenge. It was not uncommon when journalists received 

aggression instead of answer from the government and health authorities for their critical questions when 

covering the COVID-19. At the same time, access on public information was also limited amid the 

pandemic.51 Furthermore, several journalists were physically assaulted before and after 2020 

Parliamentary elections and the government was unable to prevent it. 52   

In 2020, the government started investigations against journalists when journalists of TV Mtavari 

were accused in “sabotage”, spreading disinformation and smearing the government. In addition, media 

workers noted that criminal proceedings launched since 2019 against Zuka Gumbaridze (Director of TV 

Formula) and Nika Gvaramia (Director of “Mtavari Arkhi”) were manipulatively using the law, although in 

fact the real reason was critical positions of these broadcasters. Moreover, media workers and monitors 

believed that there were discernible attempts to silence critical media in the actions of the government 

and pro-government GNCC. In addition, the government’s efforts to marginalize groups critical of the 

authorities (media, NGOs, etc), became even more crystalized. 53  

Dramatic events unfolded in Public Broadcaster’s Adjara TV when Deputy Director Natia Zoidze 

announced her resignation. She noted that “resignation did not reflect her will” and was an outcome of a 

political process. Previously, in December 2019, she blamed the new Director of Adjara TV, Giorgi 

Kokhreidze, for pressuring to change editorial policy.54 Adjara Public Broadcaster’s Alternative Trade 

Unions commented on Natia Zoidze’s resignation:  “Natia Zoidze leaving her job is nothing but a fact of 

interference in editorial independence. This is no longer an attempt. This is an outcome and first and 

 
50 Civil.ge, (9 August, 2019). Prosecution brings charges against Nika Gvaramia. Accessible at: 
https://bit.ly/3UtDn6X (31.10.2022). 
51 International Research & Exchanges Board (IREX). (2021). Vibrant Information Barometer. Accessible at: 
https://bit.ly/3NjX9PQ (31.10.2022). 
52 Reporters Without Borders (RSF), (1 October, 2020). At least five journalists attacked while covering Georgia’s 
election campaign. Accessible at: https://bit.ly/3SLEVrD (31.10.2022). 
53 International Research & Exchanges Board (IREX). (2021). Vibrant Information Barometer. Accessible at: 
https://bit.ly/3NjX9PQ (31.10.2022). 
54 Reporters Without Borders (RSF), (5 February, 2020). Georgian TV channel’s deputy director resigns under 
pressure. Accessible at: https://bit.ly/3sM4VZg (31.10.2022). 

https://bit.ly/3UtDn6X
https://bit.ly/3NjX9PQ
https://bit.ly/3SLEVrD
https://bit.ly/3NjX9PQ
https://bit.ly/3sM4VZg


13 
 

foremost, Broadcaster’s Board of Advisors and Director shall bear full responsibility. We, employees of 

the Broadcaster, will continue fight to preserve independence, because authority rests in the hands of 

people to whom values and mission of the broadcaster are unacceptable concepts”.55 In spring 2020, 

several more journalists were fired from Adjara TV and the reason was their public (Facebook publication) 

criticism against TV channel’s management.56  

2021 – The previous year was extremely difficult for the Georgian media. On 5 July 2021, the pro-

Russian mobs, engaging in advance-prepared violence, obstructed holding March of Dignity57 at Tbilisi’s 

Rustaveli Avenue. In addition, they physically assaulted over 50 journalists who were gathered to report 

the events. 58 Given the number of injured journalists and dynamic of events, it is possible to say that 

leaders who orchestrated the violence had specifically targeted media workers. The police could not 

prevent this violence, authorities did not mobilize sufficient forces and as a result it became impossible to 

avert the savagery. In a few days, cameraman (TV Pirveli) Lekso Lashkarava who was beaten during 5-6 

July events, has died.59 The organizers of the violence who vocally called for people to commit such actions 

in the run-up to 5 July have not yet been brought to justice. Media workers and monitors are in full 

agreement that 5-6 July events sharply worsened Georgia’s media environment and made journalistic 

profession even more dangerous. In addition, Media Advocacy Coalition, compiled 37 facts of verbal and 

physical assault against journalists and activists in 2021. Meanwhile, in light of Municipal Elections hold in 

autumn 2021, attacks against journalists continued unabated. Of note is that in the beginning of 2021, 

drunk people attacked TV Formula anchor Vakho Sanaia and his family. The offenders were released from 

jail in six months. 60  

In September 2021, it was reported in the media that State Security Service of Georgia (SSS) had 

carried out illegal wiretapping of politicians, clergy and publicly active people in general, including the 

 
55 Adjara Public Broadcaster (3 February 2020). We, employees of the broadcaster, continue to fight for preserving 
independence – Alternative Trade Unions. Accessible at: https://bit.ly/3SLtvnC (31.10.2022). 
56 Tabula, (11 May, 2020). Rekhviashvili:  People for Facebook publications are prosecured in North Korea, Russia 
and Adjara TV. Accessible at: https://bit.ly/3fiH1BE (31.10.2022). 
57 Social Justice Centre, (2021). Legal Assessment of 5-6 July Events – Initial Analysis. Accessible at: 
https://bit.ly/3DOoSVN (31.10.2022). 
58 Reporters Without Borders (RSF), (7 July, 2021). Attacks on 53 journalists is a major setback for press freedom in 
Georgia, RSF says. Accessible at: https://bit.ly/3DOUQ4e (31.10.2022). 
59 Reporters Without Borders (RSF), (12 July, 2021). Georgia: Suspicious death of a journalist attacked six days 
earlier by homophobic lynch mob. Accessible at: https://bit.ly/3sJa6Jl (31.10.2022). 

60 International Research & Exchanges Board (IREX). (2022). Vibrant Information Barometer. Accessible at: 
https://bit.ly/3NjeaJX  (31.10.2022). 

https://bit.ly/3SLtvnC
https://bit.ly/3fiH1BE
https://bit.ly/3DOoSVN
https://bit.ly/3DOUQ4e
https://bit.ly/3sJa6Jl
https://bit.ly/3NjeaJX


14 
 

journalists. Five journalists confirmed that reports leaked in the media (the so called “denunciation”) in 

fact reflected their private communications, meaning they had been targets of illegal wiretapping. 61  

Media workers and scholars also expressed concerns that the government’s disinformation 

accusations as well as hate speech against the critical media became harsher in 2021. In addition, control 

over release of public information tightened and polarization in the media environment made even more 

acute. 62  

In 2021, anchor of the Public Broadcaster’s “Week Interview”, Irakli Absandze, was fired from his 

position. It was reported that the official reason for Absandze’s dismissal was his violation of Public 

Broadcaster’s code of conduct. However, as stated by the journalist himself, he was fired for his critical 

statements against the government.63  

2022 – Since 1 March 2022, ban on gambling ads went into force which sharply reduced revenues 

of the broadcasters and made already less profitable sector even more financially vulnerable. The 

statement of the GNCC reads that “total commercial ads revenues of the TV and radio broadcasters in the 

second quarter of 2022 was GEL 19 million which is GEL 4.1 million or 17.5% less as compared to the same 

period of the previous year. Decrease in ads revenues is attributable to the new regulation on gambling 

ads… Of note is that prior to the enforcement of the regulation, gambling organizer companies were 

among large financial contributors of the broadcasters. In the second quarter of 2021, TV channels and 

radios earned over GEL 4.6 million ads revenues from gambling companies.” 64  

On 7 September 2022, draft amendments to the Law of Georgia on Broadcasting were submitted 

to the Parliament of Georgia. The authors of the draft law are MPs of the ruling Georgian Dream party. 

These amendments are almost identical of the changes proposed by the GNCC in 2018 which was 

discussed above. One of the vaguest and at the same time perhaps the most controversial part of the 

proposed amendments is regulation of the hate speech. This initiative contains a risk that regulations will 

 
61 Reporters Without Borders (RSF), (24 September, 2021). RSF calls for rapid results from enquiry after journalists 
spied on in Georgia. Accessible at: https://bit.ly/3sGNf1f (31.10.2022). 
62 International Research & Exchanges Board (IREX). (2022). Vibrant Information Barometer. Accessible at: 
https://bit.ly/3NjeaJX  (31.10.2022). 
63 Gugulashvili, M. (11 August 2021). Why Guram Absandze was fired from Channel One. Media Checker. 
Accessible at: https://bit.ly/3gMHsUW (31.10.2022). 
64 GNCC (9 August 2022). Ads Revenues of TV Channels and Radios in the Second Quarter of 2022 was GEL 19 
Million. Accessible at: https://bit.ly/3Nke44P (31.10.2022). 

https://bit.ly/3sGNf1f
https://bit.ly/3NjeaJX
https://bit.ly/3gMHsUW
https://bit.ly/3Nke44P


15 
 

be abused by incumbent or any future governments vis-a-vis the media. 65 At the time of writing 

(31.10.2022), the Parliament of Georgia has adopted the draft law on the first hearing.  

On 16 May 2022, Director of the Mtavari Arkhi, Nika Gvaramia, was arrested. As mentioned 

previously, investigation against him started as early as in 2019 and the case is about Gvaramia’s role as 

Director of the Rustavi 2. Public Defender of Georgia, as well as local66 and international67 organizations 

highlighted politically motivated grounds of this case.  

 

Conclusion 

This paper offers an overview of the state of Georgian media over the course of the last decade, 

that is, since one of the most important milestones in the Georgian history - change of government 

through elections – until the present day. Analysis of myriad facts and sources illustrated that the country 

failed to make use of good starting positions in 2012 vis-à-vis democracy in general and media freedom 

in particular. There were political will coupled with some practical attempts in the first years under the 

new government to improve state of media, although these trends came to naught with ending of the 

first term of the Georgian Dream’s tenure. During the past few years, in the third term of the Georgian 

Dream’s rule, media freedom in Georgia has been declining annually. This is confirmed by facts discussed 

in this paper as well as constantly deteriorating positions of Georgia in various international indices 

measuring media freedom. On top of that, recently the Government of Georgia’s aggressive and 

propagandistic rhetoric against media has been increasingly visible and broader which is one of the 

specific feature of the non-democratic regimes in the modern world. 68 

 

 
65 Kutidze, D., Gurgenashvili, I. (2022). Amendments to the Law on Broadcasting – Threat of Censorship Through 
Biased Interpretation of the European Union’s Directive. Research Institute Gnomon Wise. Accessible at: 
https://bit.ly/3Ub37Vh (31.10.2022). 
66 Gvadzabia, M. (16 May 2022). Why was Gvaramia arrested. Netgazeti. Accessible at: https://bit.ly/3sKy5YJ 
(31.10.2022). 
67 Reporters Without Borders (RSF), (24 May, 2022). Georgia : RSF seeks review of opposition TV chief’s conviction, 
jail sentence. Accessible at: https://bit.ly/3SWyVfA (31.10.2022). 
68 Kutidze, D. (2021). The Government of Georgia’s Aggressive and Propaganda Rhetoric Against Media – Proven 
Method of the Authoritarians to Discredit the Journalists. Research Institute Gnomon Wise. Accessible at: 
https://bit.ly/3sKtypa (31.10.2022). 

https://bit.ly/3Ub37Vh
https://bit.ly/3sKy5YJ
https://bit.ly/3SWyVfA
https://bit.ly/3sKtypa

